Cookie beleid SV Epe

De website van SV Epe is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Bordex

Bordex

Sponsor Marc Overmars Paastoernooi aan het woord:
Bordex verpakt succesverhalen

Epe - Bordex Packaging uit Apeldoorn is al jaren een grote sponsor van het Marc Overmars Paastoernooi. Deze producent van innovatieve verpakkingsoplossingen lijkt als financieel ondersteuner een beetje een vreemde eend in de bijt te zijn. Maar toch blijkt het voetballijntje uiteindelijk logischer dan gedacht. Een gesprek met managing director én eigenaar Bert Hengeveld.



De algemeen directeur komt niet uit Epe, maar heeft weldegelijk iets met SV Epe. Toch is de ontstaansgeschiedenis van die liefde op z’n zachts gezegd bijzonder te noemen. “Ik werkte tot 2009 als commercieel directeur voor het bedrijf Veriplast. We hadden een aantal business seats bij Go Ahead Eagles. Net als de familie Overmars.”

Toen Hengeveld in scheiding lag, kwam hij wederom met de familie Overmars in aanraking. “Vanwege de scheiding was ik op zoek naar een tijdelijke woning. Via Marc Overmars, kwam ik op Vakantiepark De Bosrand terecht waar hij eigenaar van is.”
In 2009 verruilde Hengeveld van werkgever. Hij werd algemeen directeur bij de firma Bordex (www.bordexpackaging.nl). Toen hij een jaar later de kans kreeg om eigenaar van deze firma te worden, hoefde hij niet lang na te denken. “Dit was een mooie kans die ik met beide handen heb aangegrepen.” Marc Overmars, die toen nog een actieve rol binnen Go Ahead Eagles had, tipte commercieel manager Adrie Proper over de mogelijkheid van sponsoring door Bordex bij Go Ahead Eagles. Vanaf 2009 sponsort Bordex de club derhalve op verschillende manieren.
Door de bezoekjes aan de Adelaarshorst en het verblijf op De Bosrand groeide het contact met de familie Overmars. Het contact was altijd oprecht en gezellig, met als resultaat dat Edwin Overmars eens spontaan vroeg of de firma waar Hengeveld werkte, SV Epe niet wilde sponsoren. “Dit was een sponsorcontract ten behoeve van de aanleg van een kunstgrasveld.” 
Inmiddels had Hengeveld ook een ander bedrijf gestart genaamd Packagingdirect.nl, een webshopformule. Om hiervoor naamsbekendheid te genereren werd besloten om één van die webshops op de borden rondom het kunstgrasveld te vermelden (Disposabledirect.nl). “Net zo spontaan werd er een paar maanden daarna al een overeenkomst als sponsor van het Paastoernooi bekrachtigd.”
Nog steeds treffen de families Hengeveld en Overmars elkaar tijdens de wedstrijden van Go Ahead Eagles. ”Grappig detail: Mees mijn jongste zoon van 6 is ook vaak van de partij. Alleen heeft hij nóg meer oog voor de snoepjes die Willy (de moeder van Edwin en Marc) meebrengt dan voor de wedstrijd zelf. Bij ieder doelpunt van Go Ahead krijgt hij er één, en juicht dan dus ook als hardste.”

Bordex zet volop in op productontwikkeling

Sinds de overname van Hengeveld is er een hoop veranderd binnen Bordex. Zo is de marktbenadering wezenlijk veranderd. Voorheen was het een traditionele groothandel met in- en verkoopactiviteiten. Inmiddels heeft Bordex zich ontwikkeld tot een innovatief en  marketing gedreven bedrijf te zijn dat volop inzet op productontwikkeling. “Bordex behoort inmiddels tot de eredivisie van meest innoverende verpakkingsbedrijven in de Benelux en heeft haar omzet zien groeien tot 17 miljoen euro. We zeggen niet voor niets: ‘We know how to pack success!’”
Ontwikkelen, investeren en organiseren. Het zijn voor Hengeveld en consorten de drie kernwoorden waarmee ze dagelijks naar het werk gaan. “Nieuwe klanten vragen niet meer om een product, ze komen met een verpakkingsvraagstuk en vragen of wij daar een oplossing voor kunnen verzinnen.”
De drie business units van Bordex zijn Airlines, Food Industry en Food Service gedoopt. “Zo maken we onder andere folie voor de luchtvaartcatering. Dit is een prachtig innovatief product. Het is een sealfolie waarmee de maaltijdbakjes worden afgesloten. Deze bestaat bij uit twee deklaagjes, met daartussen een bedrukking. Wij kunnen het zo maken dat die folie er ook tegen kan wanneer die magnetronmaaltijden twintig minuten op 170 graden verhit worden. Gevolg? Vele internationale luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM, Air France, Korean Air, Qatar Airways, Etihad Airways en United Airlines) kopen deze folie inmiddels bij ons. Inmiddels maken we de bedrukte folie voor zo’n 50 miljoen maaltijden per jaar.”

Ecofit 
De Food Industry is een andere afzetmarkt. Voor grote leveranciers aan supermarktketens maakt Bordex onder andere de plastic bakjes voor salades en kant- en klaarmaaltijden. “De technologie van productie is bij ons echter heel anders dan bij concurrenten. Daar waar concurrerende bedrijven deze bakjes maken volgens het proces van spuitgieten (vloeibare kunststof wordt onder hoge druk in een mal (matrijs) gespoten), doen wij dat anders.” Bordex heeft een eigen techniek bedacht die ze Ecofit noemen. “Hierbij staan de matrijzen, anders dan bij spuitgieten, ietsjes uit elkaar. Terwijl het kunststof er in gespoten wordt, sluiten we de matrijzen, zodat er minder druk nodig is, terwijl je de vloeistof in de mal spuit. Dat levert een besparing in energie op, maar ook in materiaal, want er kan op deze manier minder kunststof geïnjecteerd worden. Het bakje is dus wezenlijk lichter van gewicht. Daarbij koelt het eindproduct sneller af, waardoor er ook nog eens tijdwinst optreedt.”
Deze business is booming voor Bordex. Ruim anderhalf jaar geleden werd gestart met één machine die 24/7 bakjes produceert. Inmiddels is het aantal machines gegroeid tot negen stuks en komen nummer 10 en 11 nog voor de zomer in productie. Totaal kunnen hiermee zo’n 80 miljoen verschillende schaaltjes per jaar gemaakt worden.

Bekers van 100 % gerecycled PET afval
De andere afzetmarkt is Food Service. “Die markt is voortdurend in beweging. Veranderende consumentenwensen en nieuwe trends vragen om producten die vernieuwend en steeds aantrekkelijker zijn. Wij zoeken naar oplossingen die in vorm en uitstraling innovatief en uitnodigend zijn.” Eén van de voorbeelden is een 100 % recyclebare plastic beker waarin bier en fris wordt geschonken tijdens festivals. “Wij noemen dat PET360®. Wij verkopen al jarenlang zo’n 100 miljoen plastic glazen gemaakt van PET, hetzelfde materiaal als bij de bekende PET frisdrankflessen. Door de groeiende druk om milieuvriendelijkere en duurzamere producten te leveren, hebben wij deze belangrijke stap genomen.” Een belangrijk deel van het afval dat tijdens evenementen vrijkomt bestaat namelijk uit plastic bier- en drinkbekers. “Onze PET360 bier- en drinkglazen zijn gemaakt van 100% gerecycled PET afval en kunnen na gebruik worden ingezameld voor de productie van nieuwe PET glazen.” Na het evenement worden de bekers gereinigd, vermalen en omgezet naar korrels waarmee nieuwe bierbekers gemaakt worden. “Uiteindelijk zien die glazen er nog steeds verrassend helder uit en zijn ze net zo stevig als anders. Wat ons betreft, is dat een doorbraak in de ontwikkeling van duurzame verpakkingen. Er zijn nu al diverse festivalorganisaties waarmee we projecten gaan doen.” De belangstelling is kortom enorm. Zo is de ontwikkeling onlangs genomineerd voor de prestigieuze PackagingAward 2018 en hebben grote festivals als Pukkelpop, de Nijmeegse Vierdaagse en Tomorrowland zich al gemeld. “Het blijkt wel: duurzaamheid is niet alleen voor Bordex belangrijk. Maar zeker ook voor onze klanten.”
 
Meer zien? Klik HIER voor de video!


(tekst en fotografie: Dennis Dekker, mediamagneet.nl)




Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!